מדבר בסיסמאות

במלא הצניעות, חברתי, המצאתי ופרסמתי כמה וכמה סיסמאות שכבר הפכו לחלק מהשפה.

ישנן עוד רבות וטובות שפשוט לא זכו לחשיפה הראויה.
הנה הן לפניך. נהנית-ספר לחבריך! רוצה גם? ספר לי.

זה לא עסק בלי סלוגן לעסק

סלוגן זו הסיסמא שלכם. ככה אנשים זוכרים במה אתם עוסקים, מה אתם מציעים או מוכרים.

למה כל כך חשוב שיהיה סלוגן לעסק, סלוגן לחברה או סלוגן לארגון? כי הסלוגן עוזר להבין ולזכור את אופי הפעילות. הוא בא בדרך כלל צמוד ללוגו ויחד-הם ממצבים את המסר הרצוי.

למען יזכרוך וירצו בך.

קרא עוד

איך מוצאים סלוגן טוב?

כדי להגיע לסיסמא או לסלוגן הנכון, כדאי להכיר את עולמות-התוכן של העסק. האם זאת המצאה ישראלית או בכלל מותג-על בינלאומי? האם קהל-היעד הוא ילדים, פנסיונרים או שאולי הפניה היא לעקרות-בית? צריך לחפש מושג או פתגם, הכולל בתוכו משהו מהאוירה או התחום המדובר. רצוי שהסלוגן יהיה קליט, זכיר ואהוד. כזה שאנשים יגידו אותו ואולי אף ישירו אותו. כי בכל פעם שהסלוגן נראה או נשמע, הוא מקדם את השם שאותו הוא מיצג. בסלוגן יכול להיות משחק-מילים או חריזה והוא גורם למי שנחשף אליו לזהות ולהזדהות.

כמו למשל: קרבי זה הכי אחי! *סלוגן מפורסם זה-זכיתי לחבר עבור צה"ל. לעדוד מתגייסים. הסלוגן נבחר מתוך מאות משפטים ששלחו קופירייטרים רבים שפנו אליהם. מאז נולדה-השורה זכתה לאזכורים/שיבושים/שימושים/וציטוטים רבים ומגוונים.

 

האם מספיק לתת סלוגן לעסק חדש-וזה כבר יעשה את העבודה?

"גם הליצן הכי טוב בעולם, יכול להשתמש רק בטריקים ובבדיחות שהוא מכיר"… הסלוגן הוא רק מילים טובות ויפות. חשוב למלא אותן בתוכן. צריך מערכת-שיווק טובה לעסק. כדאי לקדם אותו באמצעי המדיה השונים. רק לצרף את הסלוגן ללוגו זה טוב. אבל חייבים לחשוף את המסר,

לקהל-רחב ככל האפשר. לתפוס אותו כשהוא רוצה ויכול, לקלוט וליישם. קופירייטר טוב יכול לחבר עבורך "סלוגן-פצצה", אבל באחריותך לגרום לתפוצה.

כך לדוגמא-ירושלים מוציאה אותי לתרבות טובה. זו יופי של סיסמא לעידוד-תיירות ישראלית לבירה. אבל היא הופיעה לפני שנים רבות, וזכתה לחשיפה קצרה ומוגבלת.

Slogan in English או שעדיף בעברית

בסלוגן, כמו גם עזרים אחרים בפרסום-השאלה מה המטרה ומי קהל היעד. אם המותג/חברה/מוצר/מסר פונה לישראלים. מן הסתם הסיסמא תהיה בעברית. אם לחו"ל או לקהל בינלאומי, מובן שעדיף בשפה זרה. כי אחרת לא כולם יבינו. אפשר גם שהסלוגן יהיה בלועזית, אם הוא בא מתוך ביטוי שגור בשפה זרה. אם רוצים לשדר אוניברסליות גם יכול להיות טוב באנגלית, צרפתית או כל שפה שבוחרים. סלוגן לעסקים בעברית יכול להיות קליט, קריא ומתאים יותר. צריך גם לזכור שלא כל מה שנשמע נחמד, "מחזיק-מים" ומחזיק מעמד.

כך למשל חנות ממתקים בבאר-שבע שתבחר בסלוגן The price is sweet-the products are a hit

זה ישמע הזוי. לא מובן ומיותר בעליל. לעומת זאת חנות תכשיטים במתחם-ממילא בירושלים

שתרשום סלוגן כמו: Gold-rush-Is-Beter-Then-Cash זה יהיה גם טוב וגם מצוין עבורה.

לסיכום-כל מקרה לגופו. A case-by-case basis .

מדוע חלק מהסלוגנים זכירים ואחרים מתאדים כלעומת שבאו?

יש שורות בלתי נשכחות כי הן מצוינות. עמידות לפגעי הזמן והטרנדיות. אך זאת לא הסיבה היחידה שהן מובילות מותגים לאורך שנים. כשמגיע מנהל\ת חדש\ה לא פעם עולה דרישה-להחליף ולשנות כיוון. פונים למשרד-פרסום/מיתוג חדש או לקופירייטר תותח. נותנים בריף מפורט ומחליפים את "הישן" שנכנס רק לא מזמן. חלק מהסלוגנים, משולבים במסעות פרסום [קמפיינים] שוב-ושוב. "שטיפת-המוח" במדיה עושה את שלה. אם הסלוגן מצוין. זה טוב. אם הוא מטומטם…זה מרגיז.

סלוגן בונה מותגים, ארגונים, חברות ומוצרים לאורך שנים. לא בתוך שניה ולא בתוך שנה.

צריך לתת לזמן-זמן.

סלוגן הגדרתי?

הכל ענין של הגדרות ומגדרים. השאלה-מה אומרים ואיך מתארים.

ישנם מקרים בהם בוחרים לתת סלוגן [או סיסמא בעברית] יחד עם הגדרה. ההגדרה תהיה בדרך כלל בשפה-פשוטה. מילים אחדות שמביעות את מהות הענין או העסק. מי-מה-ולמה. הסלוגן לעומת זאת יתן את הפאנצ'-ליין. יהיה קאצ'י. למותג "פרוטק" למשל צריכה להיות הגדרה כזאת:

פרוטק-תוסף תזונה עשיר במינרלים ובויטמינים לחיזוק המערכת- החיסונית.

הסלוגן שהמצאתי לעומת זאת, אומר:  אל תשכח לקחת פרוטק מותקעל משקל אל תשכח לקחת סוודר. או אל תשכח לקחת את התרופה, כי אתה הרי יודע שזה חשוב לבריאות. והמילה-מותק נותנת את הפן האישי את הנימה הנחמדה. כאומר-אני אוהב אותך. אכפת לי ממך. אתה מותק.

כך או כך-אל תשכח/קחי! אל תשכחי!

מאיזה חומרים עשוי הסלוגן?

דיויד אוגילבי-אמר פעם [אני מצטט מהזכרון]: אם עליך לחבר סלוגן לעסק, חשוב על השם ועל העסק, חשוב על משמעותו, חשוב על פתגם, חפש דימויים. נסה להשתמש בביטוי מוכר. אם הביטוי או הפתגם או הדימוי, לא "יושב-טוב" החלף אות או מילה. שימוש במשפט או זוג-מילים שאנשים כבר מכירים, חוסך הרבה עבודה וזמן. כי כולם זוכרים ומדקלמים אותו כבר מקריאה\צפיה\שמיעה ראשונה.

אם יורשה לי, אסביר את דברי "אבי הפרסום המודרני". לכל חברה, דת ועם, יש עולם-מושגים המשותפים לכולם. פשוט להם לשנן ולזכור אותו. במקום ללמד את כולם צירוף-מילים חדש ומורכב, תן להם מה שהם כבר מכירים בתוספת סוויץ' שמפנה את הזרקור למוצר\חברה\ארגון שלך. ככה הם יזדהו איתך מהר מאוד.

סלוגן-בעברית שגורם לך להגיד "וואלה!"

הסלוגן הינו מיצוי של המסר עצמו. לפעמים חשבת כבר על הרעיון. הסלוגן פשוט מסדר לך את המילים. בשפה ברורה, פשוטה וקליטה. כך אתה מזדהה איתו מיד. אפשר גם לתת הבטחה:

המוצר הזה יגרום לך "לחסוך-כסף וזמן", "לרדת במשקל", "להראות מיליון דולר"…, "להרגיש נפלא"!

בני אדם מחפשים שיפרגנו להם, שיתנו להם, שיפנקו אותם, שיעניקו להם ביטחון. אם הסלוגן לעסק אומר את זה, הם נוטים להאמין ולחשוק בו. לכן, חשוב לא פחות-לממש הבטחות ולעמוד מאחורי הדברים. כי הבטחה שאינה מתקיימת-גם מעצבנת וגם מקוממת.

סלוגן לעסק-מה השורה התחתונה?

שורה זכירה. כזאת שאומרת ומבטיחה. סיסמא שלקוחה מעולם המושגים של המותג. רצוי פתגם או ביטוי. אם זה לישראלים, עדיף סלוגן בעברית. להצמיד ללוגו. להפיץ את הבשורה בכל מקום ובכל הזדמנות. לבחור את הכי מתאים. להמשיך עם הסלוגן לאורך שנים.

סגור