איך תדוג בלי מיתוג?!

מיתוג או בלעז ברנדינג הינו הנראות של העסק. זהו שילוב מושלם בין העיצוב-לבין מה שכתוב. כל חברה, עסק, וארגון צריכים לשדר משהו לעולם-הנה אני, ככה אני, זוהי הייחודיות שלי.  בואו קחו. בכדי לייצר מיתוג מצוין, צריך להכיר את התחום, את העסק, את תפיסת-העולם שלו, את קהלי-היעד, את המתחרים, את ההסטוריה של הענף והעסק עצמו, את…צריך לנשום אותו.

רק באופן זה, מיתוג לעסק יכול להיות מדויק  וליצור בידול.

מיתוג עסקי-חשוב גם בשבילי?

בפרסום ובשיווק, שונאים את המילה-כ ו ל ם. אך האמת, שכל עסק, חברה או ארגון יפיקו תועלת-מרובה וברוכה ממיתוג נכון ומדויק. בין אם זהו עסק קטן ומקומי, שרוצה למשוך ענין ולהמשיך לתפקד ולהרוויח בעידן הגלובליזציה ומול הרשתות והתאגידים. ובין אם זהו מוסד תרבותי, חינוכי, חברתי או חברה עם עסקים חובקי-עולם. מיתוג הוא האלף-בית של תקשורת-שכנועית. המגדלור-הזוהר שבזכותו רואים אותנו בתוך ים המסרים והרעש התקשורתי. המיתוג שלנו משליך גם על איך יראו אותנו ואיך יתפסו אותנו. הוא חלון-הראוה והגאוה שלנו.

קרא עוד

למה עושים תהליך של מיתוג
ולמה זה כל-כך חשוב?

מיתוג-נכון הינו מראה ויזואלי וטקסטואלי, המאפיין ומגדיר את מהות העסק והארגון. הביטוי יכול להיות במסרים טקסטואליים [שם החברה, סלוגן לעסק, הגדרה, כתיבה שיווקית\פרסומית].

בצילום, בצבעים-וגוונים, בפונט [סוג-האות] זהו עולם מושלם של מושגים ברורים ומוגדרים.

כשהמיתוג מבוצע כהלכה, לקוחות מזהים אותו ומזדהים איתו-עם כל המשתמע. מוצר שהציבור תופס כחיובי, משתלם, תורם, יעיל, מועיל, שירותי ואהוב-קרוב לוודאי שיהיה מוצלח ומבוקש. כל מוצר או חברה שמשדרים ההיפך, יתפסו ככל הנראה כנגטיביים ויכשלו. הממשק התקשורתי עם גורמים חיצוניים והפניה לאנשים בארגון פנימה מוכרח. אבל מוכרח-לשדר באותה “השפה”. כי ריבוי מסרים מבלבל ובסופו של דבר עושה שירות-דב, מכשיל ומפספס את המטרה. ערכי המותג והמיתוג-עוברים מהערכים לחזון, ממיצוב ועד ליחסי-הציבור, לפרסום לאמצעי המדיה ובסופו של דבר נחרטים במוחו של הצרכן ושל כלל הציבור.

בבית-הדפוס, הכינו לי לוגו עם
כרטיס-ביקור, בעצם המיתוג שלי גמור?

בשנות התשעים ובתחילת שנות האלפיים, כל חברה-גדולה וכל סוכנות-פרסום שמכבדת את עצמה, החלה לדבר על Branding [מיתוג-באנגלית]. הם שכרו חברות-ייעוץ מהטופ-העולמי ושלמו בהתאם…

היום כל גרפיקאי צעיר, מבטיח ברנדינג-מושלם וכל משווק של עזרי-קד”מ מציע מגבת-לים, עט-קופץ וספלי-קפה “ממותגים”.

אבל רק רגע. הלוגו שלך, הוא רק סמל. מיתוג אמיתי, עובר כחוט-השני מהשלט שתלוי בעסק והמדבקה על רכבי-החברה, דרך עיצוב אולם המכירות, הניירת-המשרדית, החתימה-הדיגיטלית, עזרי-הפרסום, לבוש העובדים, התרבות-הארגונית, מסונכרן עם התכנית השיווקית והעסקית עם…ההההכל. אחרת זה רק תיקון קוסמטי. ”מתיחת-פנים” מקומית. משהו שאתה והסטודיו החלטתם שזה ”נורא-מדליק-ויפה-ככה”. אולי אתם מבינים גדולים וקלעתם בול למה שהתכוונתם. אבל זה בטח לא מיתוג כפי שצריך.

מי תופר את המיתוג בפועל?

אפשר לחפש אסטרטגיה ולערוך מחקרים. ניתן גם להסתכל על המתחרים או להעתיק טרנדים עולמיים. יש מי שבוחרים להכנס לתהליך ארוך, יקר ומייגע. אך כדי לקבל מיתוג מנצח לביזנס די בסטודיו מנוסה, עדכני-ומיומן אשר עובד בשיתוף פעולה הדוק עם קופירייטר [רעיונאי] בעל עין חדה ושפה-עשירה ומעשירה. מומלץ לתת להם בריף-מקיף עם מסר-ממוקד. כל מידע רלוונטי אודות העסק\החברה\הארגון והשוק בו הוא פועל, עשויים לסייע בעדם לייצר פתרון מיתוגי מושלם.

*טיפ I–

בקשו לראות שלוש תפיסות שונות. כי רבים מדי מבקשים תשלום מופרז. ו-”מחזיקים מעצמם” האורים-והתומים. בבחינת אני ובלתי עוד. הם יראו לכם כיוון אחד. מבלי להקשיב ומבלי להחשיב את דעתכם. ואתם הרי בעלי-הבית. מה שתבחרו הוא הפנים שלכם. עליכם להיות שלמים עם הקו הנבחר. אך יחד עם זה-הקשיבו לדעתם ושקלו אותה בחיוב. אחרת למה פניתם אליהם מלכתחילה?

אילו “שעורי-הבית” מומלץ להכין לפני שיוצאים לדרך?

לצורך קבלת הפתרון-האידיאלי במיתוג-עסקי, שישרת אתכם נאמנה לאורך שנים, רצוי מאוד להתכונן היטב-לחשוב ולכתוב:

>מהם הסיבה והמטרות בגינן מבצעים את המיתוג.

>מי קהל היעד הקלאסי והמידי ומי הקהלים החדשים שחפצים

לפתות ולהגיע אליהם ”ולגעת” בהם.

>אילו ערכים ויתרונות מוחלטים ובולטים יש לעסק. [אבל תכל’ס. לא חלומות].

>עזרי-הפרסום-והמכירה שלי עושים את העבודה מצוין? או שעדכניות,    “סקסיות” ו-WOW -כבר מאוד נחוצים?

>עם מי מתקשרים? בן דודה, נכד של חברים? או עם בעלי-מקצוע מצוינים בעלי-קבלות שמראים לנו מה עשו ואולי אף יכולים להפנות לממליצים-קולגות או חברות, שעברו איתם תהליך דומה.

הולכים עם המומחים וסומכים על דעתם

הצוות או החברה שבחרתם לייצר את תהליך-המיתוג שלכם-

הם כמו דוקטורים מומחים.

אם פניתם אליהם, מומלץ לסמוך עליהם. הניסיון ותחושת-הבטן שלכם יחד עם המקצוענות שלהם, אמורים לתת לכם את המיתוג הקולע והנכון ביותר. תמיד אפשר לפנות לגורם נוסף ולקבל חשיבה שונה. אך היא לא תהיה בהכרח מוצלחת ומבריקה יותר.

*טיפ II

במקום לחפש משרדים מפוארים ופוזה, חפשו את הניצוץ בעיניים.
את הרעב למצוא פתרון נשגב ומפתיע.

*טיפ III

אל תקיפו אתכם באומרי הן אך גם אל תבקשו עצות מיותר-מדי אנשים.
הם רק יבלבלו אתכם.

משנה מיתוג, משנה?

ישנן ודאי אלף ואחת סיבות לשינוי. השכיחה ביותר היא החלפת בעלים או מנהלים. הם באים עם תפיסות שונות וחדשות ורוצים ”לנקות-את-האורוות” ו”להטביע-את-חותמם”. לפעמים בצדק ולפעמים מתוך הרצון להיות נפוליאון. [“אני אראה להם איך עושים זאת נכון! למען ייראו-וייראו”]. אך יש כמובן גם את הסיבות האובייקטיביות-קהל היעד השתנה, העולם כבר טס למחוזות חדשים והמיתוג כבר נתפס מיושן, נכנס לשוק מתחרה חדש, מרגישים צורך לשדר דינמיות ועדכניות, מעונינים “להצעיר” את המותג, החברה נכנסה לתחומים נוספים…ועוד ועוד.

*טיפ IV–

במידה שעולה הצורך בתהליך מהיר ובעלות מופחתת. ניתן לערוך

“מתיחת-פנים” למיתוג הקיים/הישן. כדאי מאוד להסתמך על החוזקות והתדמית-החיוביות שרכשתם משך השנים. מומלץ לבחון חלופה זאת. אבל לא בכל מחיר ובכל מצב.

סגור

    דילוג לתוכן